فناوری لیزر| نیازهای اولویت‌دار صنایع رفع و توانمندی‌های داخلی جهت‌دهی می‌شود

فناوری لیزر| نیازهای اولویت‌دار صنایع رفع و توانمندی‌های داخلی جهت‌دهی می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 85436
اولویت‌های حمایتی ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت در سال جاری اعلام شد.

فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، موضوعاتی دارای اهمیت راهبردی برای پیشرفت و ارتقای تاب‌آوری اقتصادی کشور، به شمار می‌روند. از یک‌سو، طیف گسترده‌ای از موضوعات در حوزه فعالیت این ستاد قرار می‌گیرد و از سوی دیگر، حوزه فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت با صنایع مختلف کشور، ارتباط مستقیم دارد، بنابراین با اخذ نظرات و مشورت‌های برخی از فعالان جامعه علمی و صنعتی، عناوین محورهای دارای اولویت برای سال جاری، پیشنهاد شده‌اند.

این ستاد در راستای تحقق اهداف شعار سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین و با هدف شناسایی بهتر و جهت‌دهی توانمندی‌های داخلی در راستای رفع نیازهای فناورانه صنایع و همچنین توسعه فناوری‌های نوین، فراخوانی را منتشر کرده است.

اولویت بررسی و حمایت در صورت تصویب با افراد واجد شرایطی است که تا تاریخ 30 مهرماه سال جاری، در این فراخوان مشارکت کنند. درخواست‌های واصله پس از تاریخ مشخص شده، در صورت تأمین منابع و اخذ مجوزهای لازم، در روال بررسی قرار خواهند گرفت.

 

اولویت‌هایی برای ارتقای صنایع

در مرحله اول، این ستاد ذیل مأموریت توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، در دو بخش اصلی فوتونیک و همچنین مواد، یکسری عناوین اصلی را به‌عنوان اولویت بررسی و حمایت در نظر گرفته است.

تمامی اشخاص حقوقی علاقه‌مند از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، شتاب‌دهنده و مراکز نوآوری، چنانچه دارای طرحی عملیاتی در 24 اولویت مشخص شده باشند، می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند. از طرح‌های مصوب پس از ارزیابی و داوری لازم، در قالب تسهیلات حمایت می‌شود.

شاخص‌های اصلی

طرح‌ها در سطح آمادگی فناورانه (TRL)، بالاتر باشد و در نتیجه با حمایت این ستاد در کمترین زمان ممکن به نتیجه نهایی دست یابد. وجود مصرف‌کننده جهت اعلام نیاز مشخص برای خروجی طرح و اطمینان از اجرای موفق طرح به‌منظور اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای مشارکت در اجرای مرحله تجاری‌سازی، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین تعامل مجری با واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی کشور و وجود مشارکت‌کننده مشخص برای اجرای طرح از ابتدای مسیر، یک شاخص مهم محسوب می‌شود.

همچنین طرح معطوف به ارتقای دانش مهندسی و نمونه‌سازی محصولی با کاربرد بالقوه قریب‌الوقوع و یا بالفعل در صنایع مرتبط کشور باشد و منجر به ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره‌های تأمین و یا ارزش مواد طبیعی، شیمیایی و معدنی و همچنین صنایع اپتیکی و لیزری کشور شود.

یکی دیگر از موارد مطرح در این فراخوان این است که طرح در کاهش و یا رفع وابستگی صنعتی کشور به واردات، نقش ارزنده‌ای ایفا کند و به تولید نمونه تکرارپذیر از یک محصول جدید، به‌ویژه در سطح بین‌المللی منجر شود و در راستای فعالیت‌های فعالیت‌ها و سوابق علمی، پژوهشی و یا صنعتی متقاضی، تعریف شده باشد.

موارد ذکر شده شاخص‌های اصلی ذیل مبنای ارزیابی طرح‌های واصله در این مرحله است که وجود یک یا چند مورد از این شاخص‌ها موجب اولویت‌دهی به طرح دریافتی می‌شود. واجدین شرایط می‌توانند، با تکمیل فرم اولیه اعلام مشخصات طرح ذیل فراخوان اولویت‌های ستاد در سال جاری و ارسال مدارک و مستندات تکمیلی، در این فراخوان شرکت کنند.

 

ارزیابی طرح‌ها

در ادامه مسیر، فرم و سوابق دریافتی از سوی متقاضیان، توسط ستاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس، چنانچه موضوع طرح با زیر محورهای اولویت‌های شناسایی شده توسط ستاد تطابق داشته باشد، پروپوزال کامل از سوی مجموعه‌‌های منتخب این مرحله، دریافت و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر موضوع طرح با زیر محورهای اولویت‌های شناسایی شده توسط ستاد تطابق نداشته باشد، ستاد در صورت تشخیص اهمیت موضوع، برای تأمین منابع مورد نیاز آن تلاش خواهد کرد. همچنین از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، امکان پیشنهاد موضوع فناورانه مرتبط با زمینه فعالیت متقاضی توانمند، وجود خواهد داشت.

 

حمایت‌های معنوی و مادی

در پایان، از طرح‌های مصوب نهایی، حمایت‌های معنوی و مادی متناسب با منابع در دسترس و در قالب تسهیلات صورت خواهد پذیرفت. با توجه به چند مرحله‌‌ای بودن فرآیند ارزیابی، در هر مرحله، اطلاعات تکمیلی مورد نیاز متناسب با ابعاد موضوع، از مجری دریافت خواهد شد.

همچنین تا مشخص شدن نتیجه نهایی و تصویب طرح، ارسال مستندات به معنای پذیرش قطعی نبوده و حقی را برای ارسال کننده ایجاد نمی‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در تکمیل و یا ثبت اطلاعات می‌توان با دفتر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت تماس گرفت.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

20#

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فراخوان| پژوهش‌ها و فناوری‌های حوزه لیزر و فوتونیک حمایت می‌شود
فراخوان| پژوهش‌ها و فناوری‌های حوزه لیزر و فوتونیک حمایت می‌شود
00/10/08 - 09:39
نیازهای فناورانه پتروشیمی در عسلویه بومی‌سازی می‌شود
نیازهای فناورانه پتروشیمی در عسلویه بومی‌سازی می‌شود
97/09/19 - 11:22
 لیزر فناوری پیشرو در توسعه صنعتی است
لیزر فناوری پیشرو در توسعه صنعتی است
96/02/19 - 07:57
بیشتر بخوانیم